tirsdag den 8. september 2015

Valg af dyr til dyrehold

Da jeg var i praktik på det beskyttede værksted Østerlund erfarede jeg at mange af brugerne havde stor glæde af at være sammen med dyr. Vi besøgte b.la. Naturværkstedet et andet beskyttet værksted for voksne med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne. På Naturværkstedet havde de forskellige dyrehold. De holdt høns, kanin, marsvin, fuglevolierer og så havde de to ponyer. En særlig positiv oplevelse jeg vil fremhæve i forhold til denne tur var, da en taktilsky kvinde i rullestol fik en god oplevelse af at være sammen med disse dyr.

En del brugerne gik til ridning en gang i ugen. Det var en aktivitet de så frem til. De mødtes på rideskolen sammen med brugere fra både Østerlund og Naturværkstedet. De fik mange gode snakke med hinanden i cafeteriaet, mens de ventede på, at det blev deres tur til at ride. De lavede balanceøvelser til hest og fik derved en bedre motorik samtidig med at de fik en god oplevelse i samspillet med hesten og ikke mindst de sociale relationer de udviklingshæmmede havde sammen med hinanden mens de red.
Mit valg af dyr til mit dyrehold er faldet på hest. Jeg tror, at heste kan inddrages på en positiv og givende måde i den pædagogiske praksis i forhold til special og social området. Desuden går min datter til ridning. Jeg har til gengæld ikke selv en stor viden om hestens behov eller dens adfærd, hvilket  jeg ønsker at blive klogere på. Jeg tror, at hestehold kan bidrage med noget ganske særligt i forhold til mennesker med særlige behov og jeg er ikke i tvivl om ,at jeg i mit kommende arbejde som pædagog skal arbejde med at inddrage dette dyr i mit pædagogiske arbejde.

Hest med en glad rytter!
Keglerne må ikke væltes!




 

     

Rideskolens kat i ridehal.
Katten vil gerne kæles med!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar